臺北市
20°
( 24° / 14° )
氣象
2020-11-19 | 公共電視

NCC Rejects CTi News' License Renewal Application|中天換照未過關 蔡衍明臉書批"政治操弄"

The National Communications Commission rejected CTi News' license renewal application on Nov. 18. This means the station will go off the air when its current license expires on Dec. 11. Want Want China Times Media Group Chairperson Tsai Eng-meng posted on Facebook that political manipulation was involved.

These two characters meaning "shameless" were splashed across the front page of newspaper China Times, a holding of Want Want China Times Media Group. They referred to the National Communications Commission's decision on Nov. 18 to reject the license renewal application of CTi News, which is also owned by the group. Meanwhile, Want Want China Times Media Group Chairperson Tsai Eng-meng aired his grievances on Facebook, saying there was political manipulation.

(In the future), if people are mobilized to report a television station and lodge numerous complaints, will this be grounds for rejecting license renewals?

The one that was fined the most was not CTi News, so why is CTi News the only one being forced to shut down? Haven't executives such as Chairperson Hai of Sanlih E-Television or Chairperson Tung of Era News or those from EBC News and Formosa Television also intervened before?

The Kuomintang legislative caucus held a press conference, where it denounced the NCC as unprincipled, pointing out it is supposed to be an independent agency. Meanwhile, Reporters Without Borders issued a statement saying freedom of the press does not mean an absence of oversight. It encouraged democratic institutions to use mechanisms to ensure journalistic integrity and editorial freedom. It added that the application review was legitimate, but "rejecting a license renewal" is an extreme method and the NCC needs to prove rationality and apply the same standards to other application reviews. Scholars also reacted to the decision.

The Satellite Broadcasting Act does grant the NCC a supervisory role. Perhaps in the past there was no way to effectively assist and require television stations to improve their internal controls, news quality, and freedom from the owner using supplementary methods. In this case, the news autonomy of grassroots journalists has been infringed on.

If the NCC wants to prevent manipulation by others and politicized harm, then the easiest thing to do is to turn the demands required of CTi News into the general rule. For example, the editorial office convention movement primarily involves the operations of news departments. They should be free from interference by owners. This should be uniformly applied to all other television media outlets. I believe society as a whole will think the NCC is acting fairly and impartially if it does this.

Scholars said the requests made of CTi News during the application review, such as preventing owners from interfering in the reporting of news, should become the general rule and become mandatory for all outlets. This is the only way to mend the NCC's image and allow the sector to continue to develop.

斗大的黑底白字,呈現「可恥」兩個字。和中天新聞台,同屬於旺中集團的中國時報,針對NCC做出中天新聞「不予換照」決議,發表意見。旺中集團董事長、蔡衍明,也在臉書PO文表達憤慨,認為這完全是政治操弄、扼殺中天新聞人專業。

國民黨立院黨團總召 林為洲表示:「(如果未來)發動人去檢舉一台新聞台,它檢舉比較多,這樣就可以不續照(嗎)?」

國民黨立院黨團首席副書記長 鄭麗文表示:「被罰最多的,不是中天。為什麼只有中天要被關?三立的海董,請問一下,年代的練董,請問一下東森,請問一下民視,高層都沒有介入嗎?」

國民黨立院黨團也召開記者會,抨擊NCC變"髒CC",獨立機關根本不獨立。不過,無國界記者組織發表聲明,認為新聞自由並非毫無管制,鼓勵民主機關用機制保障新聞倫理和編輯自由;也認為審查符合正當性,但「不予換照」是極端手段,NCC要妥善證明合理性,也要以相同標準對待其他媒體的執照審查。而對於NCC的決議,也在學界引發討論聲浪。

台灣大學新聞研究所教授 洪貞玲表示:「從衛廣法的要求來講,確實,這個是NCC的監理的職權。可能過去用附款的方式,沒有辦法有效的協助跟要求(電視台)改善,它的內控,跟它的新聞的品質。老闆的自由,在這個案例上,它侵害新聞的基層的工作者,他們的新聞專業自主。」

台藝大廣播電視學系教授 賴祥蔚表示:「NCC,如果要避免被人家操作成政治化的傷害,那最簡單的方式,就是把它對於中天的一些要求,變成通則。(舉例)編輯室公約運動,那主要就是主張,新聞部門的運作,它應該要專業,擺脫媒體老闆的干涉。把它一貫適用到其他的電視媒體,那我相信,社會大眾會覺得,NCC做得很公平、公正。」

學者認為,NCC應該把案件中的質疑和要求,比方媒體老闆不應該干涉新聞等事項都列為通則、要求所有電視台做到,才能修補NCC形象,並協助新聞專業正常發展。

最新生活新聞

延伸閱讀